van dedem's vaart

7e pand
Heemse - Ane

Sluis VII 'in Heemse'

Aanvankelijk was de schutsluis no. 7 geheel van hout en lag ongeveer 120 meter bovenwaarts van de tegenwoordige, zo dat een der slagstijlen van het benedenhoofd juist lag in de grenslijn tussen de gemeenten Avereest en Ambt-Hardenberg. De sluis lag destijds dus voor het overgrootste gedeelt op grondgebied van die laatste gemeente, hetgeen ook de naam verklaart, die zij thans in de wandeling nog heeft : sluis no. 7 "in Heemse".

Na een tijdperk van voortdurende herstellingen en vernieuwingen, begon men, in 1885, in te zien dat de sluis het niet lang meer zou houden. En werd besloten haar geheel te vernieuwen. De nieuwe sluis zou 120 meter beneden de oude komen te liggen en gebouwd worden in steen en ijzer. In september 1886 kon de nieuwe sluis voor de scheepsvaart worden opengesteld.

De benedenmond van de schutsluis.

Brug over de Lutterhoofdwijk

Ophaalbrug No. 1 over de mond van de Lutterhoofdwijk, oftewel de "brug bij Schrijver".

Omstreeks 1950

Brug bij 't Jachthuis' en 'De Baanbreker'

Aanvankelijk een houten ophaalbrug in de grint naar hardenberg. Bij 'De Baanbreker' en 't Jachthuis'. Bij de aanleg in 1886 van de stoomtramlijn van Avereest-Heemse-Hardenberg geheel vernieuwd en geschikt gemaakt voor stoomtramverkeer.

Ophaalbrug No. 9 bij het 'Haantje'

Ophaalbrug over de keersluis in de Lutterkerkdijk, ophaalbrug No. 9. In 1853 aanvankelijk van hout. Voor gewoonverkeer.

Omstreeks 1930
Ambt Hardenberg, 9 Julij. Toen voor een paar dagen de kinderen uit de school te Lutten kwamen viel het 7jarig zoontje van B. de Leeuw van de brug in den Kerkdijk, in de Dedemsvaart. Op het geschreeuw der kinderen schoot de brugwachter H. Tebberman toe en had het geluk het reeds zinkende kind van een wissen dood te redden.
Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant. Zwolle, 12-7-1870